جک پنوماتیک بر اساس عملکرد به دستههای مختلفی تقسیم میشوند که از جمله میتوان به دو مورد زیر اشاره نمود:
جک پنوماتیک برقی یک طرفه
جک پنوماتیک برقی دو طرفه
مهمترین مشخصه جک پنوماتیکی، طول مسیر و قطر پیستون است. در جکهای دو طرفه سیلندر امکان حرکت رفت و برگشتی دارد و برای تخلیه هوا نیازی به مخزن نیست و به راحتی در محیط خارجی تخلیه میشود. این جکها از دو پورت ورود و خروج روغن تشکیل شدهاند و به همین دلیل در ابعاد مختلف تولید میشود. برکشت پیستون در جک دوطرفه توسط فنر انجام نمیشود. بنابراین میله پیستون به صورت دو طرفه در پیستون قرار گرفته است. در این جکها میزان نیروی فشرده در دو سمت باهم برابر است. جک پنوماتیک یک طرفه، برای سیلندر صرفا یک حرکت رفت وجود دارد که روغن از طریق پورت داخل سیلندر وارد شده و باعث حرکت شافت میشود. جک یک طرفه از دسته جکهایی است که امکان کار با فشار کاری متوسط دارد و با کورس حرکتی متفاوت، شافت از ۲ سانتیمتر و سطح مقطع از ۴ سانتیمتر به بالا تهیه و تولید میشوند. فشار نیروی وارد شده در دو طرف جک یک طرفه یکسان نیست. هر دو نمونه جک برقی از بخشهایی مانند: دو استوانه با سطح مقطع متفاوت، مانع غیر متراکم و پیستون تشکیل شدهاست. این دو تجهیز بر اساس قانون پاسکال فعالیت میکند.
جک پنوماتیک بر اساس نوع فعالیت به دو دسته زیر تقسیم میشود:
جک پنوماتیک تک کاره: جک پنوماتیک نک کاره از جکهایی است که در یک سر پیستون فعالیت میکند و اغلب در موتورهای داخلی مانند موتورهای خودور قابل استفاده است.
جک پنوماتیک دو کاره: این جکها در هر دو سر پیستون کار کرده و یک قسمت برای خروجی دارند و در وسایل مختلف مانند موتورهای بخار استفاده میشوند.