پرشر سوئیچ یا سوئیچ فشار کاربرد زیادی دارد که در همه آنها بحث اندازه‌گیری تغییر فشار و استفاده از ابزار برای غیرفعال کردن خودکار سیستم مطرح است. در واقع برخی موارد هستند که انسان یا توانایی انجام آنها را ندارد، یا قادر به تشخیص آنها نیست. از جمله موارد کاربرد سوئیچ فشار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پرشر سوئیچ یک تجهیز مهم در چرخه‌های تبرید است که برای کنترل فشار و حفاظت از اجزای دستگاه استفاده می‌شود. این دستگاه بر اساس نوع عملکرد و محل استفاده ممکن است انواع مختلفی داشته باشد. در این مقاله، ما به بررسی جزئیات پرشر سوئیچ می‌پردازیم و نقش و مزایای استفاده از آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پرشر سوئیچ در چرخه‌های تبرید جهت تنظیم فشار و محافظت از اجزاء دستگاه بسیار حیاتی است. این تجهیز بر اساس نوع کاربری و مکان مورد استفاده متنوع بوده و از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این مقاله، ما به تحلیل دقیق‌تر انواع پرشر سوئیچ و فواید عمده‌ای که این تجهیز فراهم می‌کند، خواهیم پرداخت.

 پرشر سوئیچ چیست؟

پرشر سوئیچ یا سوئیچ فشار آب و هوا، ابزاری کارآمد برای کنترل وضعیت فشار در محیطی مشخص است. این وسیله به سادگی می‌تواند وضعیت فشار را تغییر داده و از ورود آسیب به بخش‌های مختلف جلوگیری نماید. از یک کنتاکت الکتریکی بهره می‌برد که با رسیدن فشار به حد مشخص، فعال شده و با ارسال سیگنال الکتریکی، منجر به قطع شدن سوئیچ می‌شود.

این تجهیز در دستگاه‌ها و سیستم‌های مختلف به کار می‌رود و در صنایع مختلفی نظیر تبرید، گاز، و آب، برای حفاظت از تجهیزات و کنترل فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرشر سوئیچ با تعیین مرزهای فشاری مشخص، امکان کنترل دقیق و موثر را فراهم می‌کند. این ویژگی‌ها باعث جلوگیری از خطرات احتمالی ناشی از افزایش یا کاهش ناگهانی فشار می‌شود، همچنین در طولانی‌مدت از عمر تجهیزات نیز حمایت می‌کند.

آشنایی با دسته‌بندی‌های مختلف پرشر سوئیچ

همانطور که در ابتدای این مقاله بیان کردیم، پرشر سوئیچ به تفاوت‌هایی نظیر مکانیسم عملکرد و محیط استفاده بستگی دارد و بنابراین به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. این قطعات بر اساس محیط استفاده، به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

 

  1. پرشر سوئیچ آب

مورد استفاده در خطوط آب و سیستم‌های پمپاژ آب

  1. سوئیچ فشار گاز

برای اندازه‌گیری فشار گازهای قابل اشتعال و کنترل آن‌ها

  1. پرشر سوئیچ هوا

 استفاده در سیستم‌های پنوماتیک و کمپرسورهای هوا

  1. سوئیچ فشار بخار

 با مقاومت بالا در برابر دما و رطوبت، برای کاربردهای متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از نکات اساسی دیگر در دسته‌بندی پرشر سوئیچ‌ها، مکانیسم عملکرد و توانایی تشخیص تغییرات فشار به منظور تبدیل آن است. این اصول به تقسیم‌بندی‌های مختلفی از انواع سوئیچ فشار منجر می‌شوند.

انواع سوئیچ فشار با مدل بوردونی

طبق نوع لوله بوردون مورد استفاده، انواع مختلفی از سوئیچ فشار وجود دارد. در یک نمونه از این انواع، سوئیچ فشار با لوله بوردونی از یک لوله بیضوی شکل بهره می‌برد. طول این لوله با افزایش فشار افزایش یافته و به جلو حرکت می‌کند، در حالی که کاهش فشار باعث کاهش طول آن می‌شود. این سوئیچ، در لحظاتی که فشار افزایش یابد و طول لوله افزایش پیدا کند، وصل شده و در مقابل، در هنگام کاهش فشار، قطع می‌شود.

این مدل از سوئیچ فشار لوله بوردون نرخ چرخه پایینی دارد و می‌تواند دربازه فشار ۳.۵ تا ۱۲۰ پاسکال به کار رود. همچنین، در این سوئیچ فشار، خطای اندازه‌گیری تا ۰.۵ درصد محدود می‌شود.

پرشر سوئیچ دیافراگمی یک نوع دیگر از پرشر سوئیچ‌ها است که عمدتاً از موادی همچون فلز یا پلاستیک ساخته می‌شود. دیافراگم در این دستگاه با افزایش یا کاهش فشار حرکت می‌کند و باعث جابجایی پیستون می‌شود. به عبارت دیگر، زمانی که فشار به حداکثر خود می‌رسد، دیافراگم به سوئیچ می‌رسد و کنتاکت وصل می‌شود.

نکات مهم در خرید پرشر سوئیچ

در خرید پرشر سوئیچ اولین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشیم  این است که فشار مورد نظر در محیط با واحد تشخیص فشار در دستگاه همخوانی داشته باشد. این یعنی تحمل فشارهای بالاتر یا تشخیص فشارهای پایین‌تر برای این دستگاه‌ها سخت و تقریباً غیر ممکن است و این برای فرایند ما بسیار خطرناک است.

از طرف دیگر باید ببینیم که ابزار پرشر سوئیچ را برای کجا و برای چه سیستمی می‌خواهیم استفاده کنیم. طبیعتا دستگاه سوئیچ فشار آب با همین دستگاه برای بخار یا گاز تفاوت بسیاری دارد. به هیچ وجه در این زمینه اشتباه یا کوتاهی قابل بخشش نیست و تبعات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. البته در حالت عادی در انتخاب این تجهیزات چندین نفر و واسطه نقش دارند که انتخاب ایده آل و مناسبی صورت گیرد. خرید قطعات هیدرولیک و پنوماتیک با برند های معروف اروپایی مانند اسکویی، فستو، smc، دانفوس(Danfoss) و … در فروشگاه پنوصنعت موجود می باشد، اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید و می‌خواهید که کارشناسان ما به شما کمک کنند، با ما در تماس باشید.

آشنایی با مدل پیستونی

مدل پیستونی در اساس، یک مکانیسم عملکردی مشابه سوئیچ فشار دیافراگمی دارد. این دستگاه از دو استوانه تشکیل شده  که درون یکدیگر قرار می‌گیرند. ویژگی جالب این مدل این است که برای بازگشت پیستون به حالت اولیه، از یک فنر با مقاومت ثابت استفاده می‌شود. این فنر می‌تواند به صورت سفت یا شل تنظیم شود تا فشار مورد نظر بدست آید.

پرشر سوئیچ پیستونی–دیافراگمی همچنین یک نوع دیگر از پرشر سوئیچ است که از یک دیافراگم الاستومری بهره می‌برد و قادر به ایجاد حرکت پیستون می‌باشد. در نهایت، پیستون زبانه سوئیچ را به حرکت در می‌آورد.

انواع پرشر سوئیچ – پرشر سوئیچ حالت جامد

پرشر سوئیچ حالت جامد یا پرشر سوئیچ سالید از ترکیب یک کرنش سنج و یک ترایاک ساخته شده است و به یک صفحه نمایش آنالوگ یا دیجیتال مجهز است. این نوع سوئیچ قابلیت برنامه‌ریزی در ۴ نقطه مختلف را دارا بوده و در مقابل لرزش و ضربه مقاومت بالایی دارد، همچنین از طول عمر بلندی نیز برخوردار است.

آشنایی با مدل تفاضلی

پرشر سوئیچ تفاضلی یا دیفرانسیل، دارای دو ورودی و یک سنسور دیافراگمی یا الاستومری است که در صورت برابر بودن فشار بین دو ورودی، عملکردی ندارد. اما در صورت تغییر فشار، سنسور، فعال شده و یا قطع و وصل می‌شود. اگر فشار ورودی افزایش یابد، دیافراگم به سمت کم فشار حرکت کرده و پیستون را به سمت سوئیچ می‌اندازد. این عمل باعث فعال شدن سوئیچ و ارسال سیگنال الکتریکی به مقصد مورد نظر می‌شود.

کاربردهای پرشر سوئیچ

سوئیچ فشار به دلیل تنوع و قابلیت‌های منحصربه‌فرد، در موارد مختلفی به کار می‌رود. برخی از کاربردهای رایج این دستگاه عبارتند از:

  1. استفاده در انواع پمپ‌های آب

  2. استفاده در کمپرسورهای گاز الکترونیکی

  3. استفاده در پنل فشار در درب‌های کشویی

  4. فعال کردن آلارم افت فشار در داخل هواپیماها

  5. استفاده برای کنترل کردن شارژ در داخل باتری

  6. استفاده در سوئیچینگ برای جریان‌های بالا در پمپ‌ها، درایوها و غیره

سخن پایان

سوئیچ فشار با تنوع کاربردها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، نقش مهمی در صنایع مختلف ایفا می‌کند. از کنترل فشار در پمپ‌ها گرفته تا کاربردهای الکترونیکی و هواپیماها، این دستگاه اساسی به بهبود عملکرد و ایمنی تجهیزات کمک می‌کند. به آینده‌ای پر از نوآوری و پیشرفت برای این تکنولوژی پرسرعت نگاهی می‌اندازیم.

با ادامه پیشرفت‌ها در زمینه تکنولوژی سوئیچ فشار، امکانات و کاربردهای جدیدی به این دستگاه افزوده می‌شود. اطمینان حاصل از ایمنی و کارایی در انواع صنایع، از جمله مزایایی است که این نوع سوئیچ فشار به جامعه صنعتی ارائه می‌دهد. با پیشرفت فناوری، منتظریم تا این ابزار حیاتی، نقش مهمی در بهبود عملکرد و ایمنی تجهیزات ایفا کند و به راهکارهای هوشمندانه‌تر برای کنترل فشار در صنایع مختلف بیافریند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *