نحوه کار جک پنوماتیک

نحوه کار جک پنوماتیک: جک پنوماتیک، وسیله‌ای است که از هوای فشرده، برای تأمین نیروی خود استفاده کند. به‌عبارت‌دیگر استفاده از هوای فشرده برای انتقال انرژی در سیلندرهای پنوماتیکی یک امر طبیعی خواهد بود. این کمپرسور در قسمت عملیاتی قرار داشته و گاز فشرده را به طور کامل برای حرکت خود به اتمام می‌رساند. سادگی در تعمیرات و تعویض قطعات، دوام بالا، قابلیت کنترل و استحکام در برابر فشار مواردی هستند که موجب استفاده بالا از این جک شده‌اند.
طبیعتاً یک سیلندر بادی با استفاده از نیروی گاز فشرده حرکت می‌کند و قادر به ایجاد یک مسیر خطی و با فشار و اقطار مختلف است. مدل‌های مگنتی و بدون مگنت برای سیلندرهای پنوماتیکی وجود دارد که از آهنربا در کنار نیروی گاز فشرده استفاده می‌کنند. اتصالات مختلف سیلندرها مانند زانویی‌های متنوع سرجکی و سه‌راهی برای انشعاب گرفتن از حرکت خطی سیلندر پنوماتیک به کار می‌روند.

درصورتی‌که حین کار به دبی بیشتری از هوا نیاز باشد، شیلنگ‌های بزرگ‌تری به آن متصل می‌شود تا سرعت عملکرد آن نیز افزایش یابد. بهترین انتخاب برای شیلنگ‌های سیستم‌های پنوماتیکی، شیلنگ‌های پی یو یا پلی‌ اورتان هستند. انواع خطوط تولید و نوار نقاله آن، صنایع سرامیک و کاشی، صنعت خودروسازی، ماشین‌سازی، اتوماسیون چوب و سلولز و صنایع پرسی از جمله صنایع و مشاغلی هستند که از عملگرهای پنوماتیکی به طور مستقیم استفاده می‌کنند.

بهترین و باکیفیت‌ترین جک قلمی را از پنوصنعت بخواهید.

جک پنوماتیک چیست؟

جک‌ها در صنایع کاربردهای بسیاری داشته و برای هر کاربرد خاصی، نوعی از آنان مفید واقع خواهد شد. یکی از انواع جک‌های شناخته شده در بازار فنی، جک پنوماتیک است که در زمره عملگرهای مکانیکی قرار گرفته و مطابق با نام فنی‌اش، با هوای فشرده کار می‌کند. نحوه کارایی جک پنوماتیک به صورتی که از سامانه ورودی هوا به آن جذب شده و سپس در سامانه خروجی فشرده‌سازی می‌شوند و تجمع می‌کنند.

فشاری که در این فشرده‌سازی گاز، در جک به وجود می‌آید منجر به تحرک صفحه‌ای که به شفت متصل است، می‌شود و درنهایت منجر به حرکت دادن جک پنوماتیکی خواهد شد. انتقال خطی و انتقال اجسام سنگین از جمله کارهایی هستند که با جک‌های پنوماتیکی انجام می‌شود. هر صنعتی بسته به نیازهایی که دارد، ظرفیت خاصی از جک‌های پنوماتیکی را مورد استفاده قرار می‌دهد که آن را بر اساس قطر پیستون و طول کورس گزینش کرده است. طول کورس، یک واحد اندازه‌گیری است که برحسب میلی‌متر محاسبه می‌شود و بیانگر مسافتی است که جک از مبدأ اولیه خود تا آخرین مقصد خود، با شفت سیلندر و میله پیستون پیموده است؛ طول کورس برای انواع مختلف سیلندرهای پنوماتیکی بین یک تا دو هزار میلی‌متر ساخته می‌شود.

اجزای کار جک پنوماتیک

یک واحد کنترل‌کننده، سنسور، جک، کمپرسور و یک سیلندر پنوماتیکی اجزایی هستند که در ساختمان جک پنوماتیکی به کار می‌روند و هرکدام وظیفه خاصی را در تشکیلات برعهده دارند. استفاده از روغن در کمپرسور کیفیت گاز فشرده را افزایش می‌دهد؛ به این صورت که مقداری از بخار آب حذف شده و به آن روغن مخصوص سیلندر می‌افزایند. قسمت کمپرسور در جک وظیفه پرس هوا را برعهده داشته و آن را به سیلندر منتقل می‌کند که خود دارای یک پیستون است.

این پیستون توانایی نیروی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل می‌کند و باعث حرکت سیلندر می‌شود. نیروی الکتریکی در این مرحله توسط بخش کنترل‌ کننده و از طریق یک دریچه برق تأمین گردیده است. بسته به ساختمان جک می‌توان حرکت خطی ایجاد کرد یا بار را به‌صورت خط عمود بالا برد. سرعت جک‌های پنوماتیکی در صنعت غیرقابل‌ انکار است و به همین دلیل با تجهیزات که نیروی دستی دارند، بهتر کار می‌کنند و در عین مقرون‌به‌صرفه بودن می‌توانند به یک انتخاب مناسب برای انتقال وسایل مبدل شوند.

سیستم‌های جکی و جک چکش‌ها باتوجه‌ به کاربردهای متعدد در صنایع ساخت‌وساز و تولیدی به کار برده می‌شوند. استفاده از گاز و هوای فشرده در عملگرهای پنوماتیکی سبب شده است تا قیمت آن مناسب باشد و به طور پرتیراژ مورداستفاده قرار بگیرد. در صنایع بدون سختی از عملگرهای پنوماتیکی برای انتقال رینگ لوله‌ها استفاده می‌کنند، سپس به کمک آن‌ها در محل نصب قرار داده و به قسمت جلو جک زده می‌شود تا در مراحل تعبیه مفید واقع شود. در جک‌های پنوماتیکی قسمتی به نام سنسور وجود دارد که محل نصب آن بر روی بدنه جک است و با بست بر روی آن محکم خواهد شد؛ هر جک سنسور مخصوص به خود را دارد و دقیقاً در کنار حواشی بدنه سیلندر قابل نصب شدن خواهد بود.

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

مشاهده انواع جک چهارمیل

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

نحوه استفاده و نگهداری از جک پنوماتیک

وزن بار اجسام سنگین در صنایع، تعیین‌کننده سایز قطر پیستون در جک‌های پنوماتیکی است که باید بر همان اساس خریداری شود. برای دوام بیشتر جک، بایستی هنگام ورود هوا به داخل پیستون، پاکیزگی سامانه‌های ورودی چک شده باشد. وجود هر نوع آلایندگی مانند تکی‌های فاز، براده آهن و گردوغبار عمر مفید جک را کاهش می‌دهد. هوای حاوی روغن بهترین گزینه برای تأمین نیروی مکانیکی در جک‌های بادی خواهد بود. یک توصیه برای افزایش عمر و استحکام جک‌ها این است که در حین کار نباید نیروی اضافی بر بدنه و شفت وارد کرد.

در صورتی‌که در هوای بسیار سرد از جک‌ها استفاده گردد، باید تمهیداتی در جهت منجمد نشدن بخار آب و روغن موجود در پیستون‌ها اندیشه شود. برای عملکرد بهینه در زمان‌هایی جک بلااستفاده است باید سامانه‌های ورودی و خروجی با استفاده از درپوش‌های مخصوص پوشانده شوند تا آلایندگی‌ها به داخل آن وارد نشوند. برای جلوگیری از هدررفت انرژی اضافی موجود در کمپرسور بایستی از شیر کنترل سرعت استفاده کرد تا میزان سرعت آن تنظیم شود.
بعد از تنظیم شیر کنترل سرعت نوبت به تنظیم رگلاتورهای هوا می‌رسد که فشار کاری مناسب ایجاد شود. در قدم بعدی سرعت حرکت سیلندرها تنظیم می‌شود که تا ضربه‌گیرهای پایانی، مطابق با آن به کار خود ادامه دهند. تنظیم ضربه‌گیرها باید به‌گونه‌ای انجام شود که پیستون در پایان کورس، به کورس آسیب نزند و متحمل ضرر نگردد.

سخن نهایی

ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله «نحوه کار جک پنوماتیک» همراهی نمودید؛ پنوصنعت با اغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

ارتباط با پنوصنعت

02133111393

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

به‌روز رسانی در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *