شیر یک طرفه

شیر یک طرفه یا چک ولو، نوعی شیرآلات صنعتی است که سیالات تنها در یک جهت قادر به حرکت بوده و مسیر برگشت آن مسدود است. این شیرها نیاز به اپراتور ندارد و در صورتی که به صورت معکوس نصب شود، سیالات را از خود عبور نداده و مسیر را مسدود می‌کند؛ بنابراین در هنگام نصب باید به فلش موجود بر روی شیر توجه داشته باشید. چک ولو در تجهیزات مختلفی از جمله صنایع شیمیایی، تجهیزات نیروگاهی، جک‌های هیدرولیک و پمپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیر خودکار یکی از اتصالات اصلی لوله کشی پمپ در قطعات لوله کشی به شمار می‌رود. به طور کلی لوله‌های کنتور تنها یک فشار معمولی دارد و دارای دو بار فشار اتمسفر است. 

هنگامی که پمپ روشن شود می‌تواند فشار مورد نیاز برای حرکت سیالات را فراهم کند. پس از خاموش شدن پمپ این سیالات جریان یافته برگشت می‌خورد. وجود شیر یک طرفه از این مشکل جلوگیری کرده و با مسدودسازی مسیر حرکت آب مانع از بازگشت سیالات می‌شود. شیرهای یک طرفه در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و شما می‌توانید از آن برای افزایش ایمنی بهره ببرید. ساختار و مشخصات فنی شیرها اهمیت بسیاری دارد؛ به همین دلیل باید با شناخت بیشتری این محصول را سفارش دهید. برای خرید این شیرها باید به بدنه و ساختار این دستگاه توجه داشته باشید. در ادامه تمامی ویژگی‌ها و مشخصات فنی این محصول را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

شیر برقی یک طرفه پنوماتیکی

بهترین و باکیفیت‌ترین شیر برقی را از پنوصنعت بخواهید.

مشخصات فنی شیر یک طرفه

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شیرهای یک طرفه، عملکرد اتوماتیک است؛ بدین معنا که شما برای استفاده از این شیرها نیازی به اپراتور ندارید. در صورتی که فشار سیالات به میزان مشخصی نرسد، شیر باز نشده و عمل نمی‌کند. این شیر در کلاس‌های مختلف کلاس ۱۵۰.۳۰۰، ۶۰۰.۹۰۰، ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ تولید و به بازار عرضه می‌شود و شما می‌توانید بر اساس نیاز خود مناسب‌ترین را خریداری کنید. از جمله بهترین برندهای شیر یک طرفه می‌توان به شیر خودکار سیم، داگلاس، ماو، پترو ولو، فلووال، کیتز، کرون، رینگور، متسو، آذر و یورک اشاره کرد. ابعاد این شیرها از استاندارد خاصی پیروی می‌کند و هر یک از این شیرها دارای فشار و وزن خاصی می‌باشند. جنس بدنه چک ولو از فلزیجات است تا در برابر فشار و رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. در هنگام خرید چک ولو توجه به ویژگی و مشخصات فنی اهمیت بسیاری دارد؛ بنابراین شما می‌توانید از طریق شماره‌های درج شده در سایت اطلاعات کاملی در خصوص این شیرها بدست بیاورید.

اجزای شیر برقی یک طرفه

مشاهده انواع شیر پنوماتیک

عملکرد شیر یک طرفه

در بسیاری از ساختمان‌ها و صنایع برای تامین فشار آب مورد نیاز از پمپ استفاده می‌کنند. هنگامی که پمپ روشن است، آب با فشار بالایی به داخل لوله کشی وارد می‌شود. با خاموش شدن پمپ، آب بین پمپ و لوله به داخل لوله کشی باز می‌گردد. در این موقع کارکرد شیر یک طرفه به خوبی مشخص می‌شود. بدین صورت که این شیرها تنها آب وارد شده به داخل لوله کشی را از خود عبور می‌دهند و در صورت خاموش بودن پمپ، این شیر مسیر را مسدود کرده و از خروج آب جلوگیری می‌کند.

شیر خودکار یا چک ولو یکی از اصلی‌ترین اجزای پمپ است و در صورتی که به صورت اصولی نصب نگردد و یا جنس مرغوبی نداشته باشد، کارکرد پمپ را نیز با مشکل مواجه می‌کند. این شیر همان طور که از نامشان مشخص است به صورت اتوماتیک کار کرده و هیچ شخصی بر روی عملکرد آن نظارت ندارد. لازم است بدانید که این شیر تنها در صورتی مسیر عبور سیالات را مسدود می‌کند که فشار موجود در پشت این شیرها به حد کافی برسد، در غیر این صورت همچنان مسیر را مسدود نگه می‌دارد.

انواع شیر برقی یک طرفه پنوماتیکی

کاربرد شیر یک طرفه

همان طور که در بالا اشاره کردیم، شیر یک طرفه سیالات را در مسیر رفت عبور می‌دهد و از برگشت آن جلوگیری می‌کند. از جمله کاربردهای چک ولو عبارت است از:

💠 چک ولو در منازل: در مسیر لوله‌های آب خانگی، چک ولو قرار می‌دهند تا آب باقی مانده در داخل لوله‌های آب و سایر وسایل خانگی را ذخیره می‌کند و از خروج آن جلوگیری خواهد کرد.

💠 چک ولو در آبگرمکن‌ها: یکی از قابلیت‌های بسیار کاربردی شیرهای یک طرفه در آبگرمکن‌ها می‌باشد. بدین صورت که در صورت شکستن لوله‌ها، آب جوش باقی مانده در داخل لوله‌ها از مخزن خارج نمی‌شود. در صورت‌عدم وجود این شیر در آب گرمکن‌ها، کوره همچنان کار کرده و به مرور منجر به سوختن آبگرمکن می‌شود.

💠 چک ولو در پالایشگاه‌ها: از دیگر کاربرد چک ولوها در پالایشگاه‌ها است. بدین ترتیب که این شیر بر روی خروجی تلمبه نصب می‌گردد و بعد از منتقل شدن مقدار مورد نیاز مواد نفتی و خاموش شدن و بستن تلمبه، سیالات در حال عبور به هیچ عنوان نمی‌توانند باز گردند. وجود شیر یک طرفه در پالایشگاه‌ها الزامی است و در صورت نبود این شیر مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد.

 

شیر برقی یک طرفه

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

مشاهده انواع شیر برقی کتابی

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

انواع شیر یک طرفه و ویژگی آن

به طور کلی شیرهای یک طرفه به دو دسته چک ولو دریچه‌ای یا لولایی و چک ولو سوپاپی تقسیم‌بندی می‌شود. در موارد زیر این دو نوع شیر را معرفی می‌کنیم:

🔶 شیر یک طرفه دریچه‌ای: دیسک در چک ولو دریچه‌ای به شکل عمودی با استفاده از پین به به بدنه لولا متصل می‌گردد و با ورود فشار سیال در جهت وارد شدن دیسک تا ۱۸۰ درجه افزایش می‌یابد و نهایتا سیال قادر به عبور است. با کاهش فشار سیال، دیسک پایین آمده و اجازه عبور سیالات را نمی‌دهد. بهتر است در خطوطی که سیالات آشفتگی و تلاطم است، از این شیرها استفاده نشود، زیرا فشار و ضربه‌های وارد شده به این شیرها به مرور می‌تواند باعث آسیب به آن‌ها شود.

🔶 شیر یک طرفه لولایی ویفری: این شیر نیز کارکردی شبیه به چک ولو استاندارد دارد و تنها تفاوت آن‌ها بدنه محکم چک ولوهای ویفری است که افت فشار کمتری دارد. از طرفی این دیسک‌ها فضای کمتری را اشغال می‌کنند؛ بنابراین شما می‌توانید این دستگاه را در هر کجا نصب کنید. از طرفی حرکت این دستگاه ۹۰ درجه لوده و سیال را به راحتی از خود عبور می‌دهد.

🔶 شیر یک طرفه سوپاپی: شیر سوپاپی از دیگر انواع چک ولو است که از یک فنر و دیسک ساخته شده است که به صورت افقی با استفاده از یک فنر به سقف شیر وصل می‌شود. با وارد شدن فشار آب کافی، فنر جمع شده و به سمت بالا می‌رود و سیالات می‌توانند از آن عبور کنند.

انواع شیر یک طرفه بر اساس نحوه حرکت قطعه به شرح زیر می‌باشد:

🟡 شیر سوئینگ: این شیر با استفاده از یک لولا چرخانده می‌شود و در خارج از نشیمنگاه قرار دارد.

🟡 شیر پیستونی: عامل بسته شدن شیر لیفت یا پیستونی در مسیری طبیعی به سوی سطح نشیمنگاهی حرکت می‌نماید.

🟡 شیر توپی: اصلی‌ترین عامل بسته شدن این شیر یک توپ است که به صورت مداوم در حال چرخش بوده و به صورت طبیعی به سوی نشیمنگاه حرکت خواهد کرد.

🟡 شیر دیافراگمی: عامل بسته شدن این شیر همان طور که از نامش مشخص است، دیافراگم می‌باشد که یا در برابر نشیمنگاه قرار گرفته و یا از مسیر خارج می‌شود.

🟡 شیر قطع کن: شیر قطع کن ترکیبی از شیر کروی و شیر لیفت است که از آن می‌توان به عنوان شیر قطع کن نیز استفاده کرد.

🟡 شیر با دیسک کج: عامل بستن شیر با دیسک کج دارای یک لولایی اریب است و در بالای و مرکز نشیمنگاه قرار دارد.

🟡 شیر فنری: یک دیسک با مرکزیت اصلی‌ترین عامل بستن شیر فنری می‌باشد که دارای یک فنر فشرده است.

🟡 شیر Duckbill: تیوب نرم عامل بسته شدن این شیر است که در انتهای آن دارای شکلی تخت است.

اجزای شیر یک طرفه

🔶 🔶 🔶 🔶 🔶 

خرید شیر برقی ۲-۲

🔶 🔶 🔶 🔶 🔶 

سخن نهایی

شیر یک طرفه یا چک ولو که در بسیاری از صنایع آن را با نام شیر برگشتی نیز می‌شناسند، شیری خودکار است که تنها عبور سیالات از یک جهت را امکان‌پذیر می‌کند و اجازه عبور آن در جهت دیگر را نمی‌دهد. چک ولوها در دسته شیرآلات صنعتی قرار دارد ولی کارکرد آن‌ها با سایر شیرهای صنعتی متفاوت است. این شیر از تجهیزات مکانیکی محافظت کرده و ایمنی را در سیستم لوله کشی برقرار می‌کند. در تمامی کمپرسورها و پمپ‌ها این شیر وجود دارد و به صورت استاندارد حرکت رفت و برگشت مایعات را کنترل می‌نماید. شیرهای یک طرفه انواع مختلفی دارند و شما بر اساس نیاز و کاربردی خود باید مناسب‌ترین شیر را خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شیر یک طرفه و سفارش بهترین شیر بر اساس کاربری و نیاز خود با شماره زیر تماس بگیرید. پنوصنعت با اغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید.

 

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

ارتباط با پنوصنعت

02133111393

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

به‌روز رسانی در تاریخ ۳ بهمن ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *