جک پنوماتیک ماشین

جک پنوماتیک ماشین: با توجه به مزایا و قابلیت‌های فراوان سیستم‌های پنوماتیکی، امروزه کاربرد روزافزون آن‌ها در حوزه‌های مختلف به‌خصوص در صنعت خودروسازی را شاهد هستیم. سیستم‌های پنوماتیکی نقش پررنگی در خودروها و جلب توجه افراد ایفا می‌کنند، به‌گونه‌ای به‌عنوان یکی از عوامل مهم جلب توجه عاشقان اتومبیل شناخته می‌شوند. اگر به آشنایی بیشتر با جک پنوماتیک ماشین یا سیستم پنوماتیک در ماشین علاقه دارید و می‌خواهید بدانید که نحوه عملکرد آن چگونه است، توصیه می‌کنیم ما را در این مقاله همراهی کنید.

بهترین و باکیفیت‌ترین جک‌‌های پنوماتیک را را از پنوصنعت بخواهید.

جک پنوماتیک ماشین

نحوه عملکرد سیستم پنوماتیک خودرو

بهتر است پیش از بررسی نحوه عملکرد جک پنوماتیک ماشین، دیدگاهی کلی از این سیستم برایتان حاصل شود. پایه بنای سیستم‌های پنوماتیکی، گازهای فشرده هستند. نیروی فشار هوا در این سیستم‌ها، به حرکت در آمدن سیال را به دنبال دارد و در نتیجه استفاده از آن با هدف‌های مختلف صورت می‌گیرد. اساس کار سیستم پنوماتیک خودرو نیز کم و بیش به همین منوال است. طرفداران کف‌خوابی ماشین با استفاده از نیروی هوای فشرده و به دنبال آن سیال، به دلخواه ارتفاع اتومبیل خود را تغییر می‌دهند. به‌منظور انجام این کار، ملزوماتی حیاتی در دستگاه پنوماتیک نیاز است.در همین راستا سیستم پنوماتیک خودرو دارای اجزای مختلفی است که مهم‌ترین آن‌ها شامل کمپرسور هوا، کپسول هوا، چهار بالن و سیستم کنترل می‌شود. فناوری پنوماتیک از کمپرسور هوا استفاده می‌کند تا حجم هوا کاهش یابد. کمپرسورهای هوا کار افزایش فشار هوا را با فشرده کردن هوا انجام می‌دهند. سپس یک فیلتر این هوای فشرده را به لوله‌های پنوماتیکی منتقل می‌کند.

در نهایت فشارِ لوله‌ها به یک محرک تبدیل می‌شود تا اجزای مکانیکی را به حرکت درآورد. این اجزا ممکن است شامل یک سیلندر یا وسیله‌ای باشند که عملکرد و وظیفه خاصی را در خودرو بر عهده دارند. برای مثال ممکن است این اجزا کار بلند کردن، حرکت‌دادن، گرفتن یا فشار دادن را در خودرو انجام دهند. از سیستم‌های پنوماتیکی در بخش‌های مختلف خودرو استفاده می‌شود. مهم‌ترین قسمت‌های خودرو که می‌توانند دارای عملکرد پنوماتیکی باشند شامل کابین، شاسی، موتور و سیستم ترمز خودرو هستند. به‌عنوان مثال فشار دادن پدال ترمز در ترمزهای پنوماتیکی، فشرده شدن هوای خشک در درون کمپرسور ترمز را به دنبال دارد. انتقال این فشار به لنت‌های خودرو توسط لوله‌هایی خاص صورت می‌گیرد. سپس با استفاده از نیروی فشار، لنت‌ها از حرکت تایر جلوگیری می‌کنند و به این ترتیب حرکت ماشین متوقف می‌شود. در ادامه مقاله در رابطه با کاربرد و اجزای پنوماتیک ماشین صحبت می‌کنیم.

کاربرد پنوماتیک در خودرو

همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، پنوماتیک در صنعت خودرو کاربرد بسیار وسیعی دارد. به‌گونه‌ای که می‌توان گفت هوای فشرده و فناوری پنوماتیک تقریباً در تمام فرآیندهای صنعت خودرو مشاهده می‌شوند. فناوری مذکور در این فرآیندها از ساخت موتور گرفته تا مونتاژ خودرو، رنگ‌آمیزی و تمیزکردن و… از اهمیت فراوانی برخوردار است. در گذشته ساخت وسایل نقلیه اغلب از فولاد صورت می‌گرفت. با این حال خودروهای امروزی ترکیبی از فلزات سبک، پلاستیک و کامپوزیت‌ها هستند. این ترکیبات دارای دوام بیشتر و در عین حال وزن بسیار کمتری هستند.

نقش ابزارهای پنوماتیک در ساخت این قطعات سبک و بادوام خودرو حیاتی است. در ماشین‌آلات خودروسازی نیز کاربرد فناوری پنوماتیک کاملاً مشهود است. این فناوری به‌عنوان نیرو دهنده به ماشین‌های حامل، بلند کننده یا محکم کننده قطعات خودرو عمل می‌کنند. به‌عنوان مثال می‌توان به ماشین‌های شکل‌دهی فلز اشاره کرد که کار ساخت و مهر و موم کردن پانل‌های درب، صندوق عقب و اجزای ساختاری را انجام می‌دهند. این ماشین‌ها از فناوری پنوماتیک استفاده می‌کنند. ماشین‌آلات مذکور برای تبدیل ورق‌های فلزی به اجزای حیاتی خودرو از هوای فشرده بهره می‌برند.

جالب است بدانید که ربات‌های خودروسازی و خیلی از ابزارهای بست مورد استفاده توسط کارگران شرکت‌های خودروسازی، تا حدودی پنوماتیکی هستند. بدنه خودروها نیز پس از مونتاژ خودرو با بهره‌گیری از هوای فشرده تمیز و رنگ می‌شود. همچنین فناوری پنوماتیک در مسائل تعمیرات خودرو نیز اهمیت بسزایی دارد. کاربرد اصلی فناوری پنوماتیک در خودرو مربوط به کاهش ارتفاع ماشین است. اغلب افراد به دلیل ایجاد تغییرات ظاهری بر اساس سلیقه شخصی خود از این فناوری بهره می‌برند. با این حال علاوه بر تغییرات ظاهری، کف‌خوابی به کمک سیستم پنوماتیک دارای مزایای متعددی برای کاربران است. مهم‌ترین مزایای آن در زیر به‌صورت کلی بیان شده است:

هندلینگ خودرو بهبود می‌یابد.
ضریب درگ خودرو کاهش می‌یابد.
آیرودینامیک بالا می‌رود.
کاهش مصرف سوخت اتومبیل را به دنبال دارد.
اتومبیل به انتقال نیرو عکس‌العمل سریعی نشان می‌دهد.

اجزای پنوماتیک ماشین

قیمت سیستم پنوماتیک ماشین

از آنجا که قیمت جک پنوماتیک ماشین از موردی به مورد دیگر تفاوت دارد، نمی‌توان قیمت دقیقی از آن بیان کرد. با این حال برای تعیین قیمت سیستم پنوماتیک باید به ویژگی‌های این فناوری اشاره نمود. از این رو در این بخش ویژگی‌هایی از سیستم پنوماتیک خودرو را شرح می‌دهیم که بر قیمت آنها اثر می‌گذارد.
نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که معمولاً اجزا و سیستم‌های پنوماتیکی در خودرو مورد مقایسه با اجزای سیستم هیدرولیکی قرار می‌گیرند. دلیل این مقایسه رقابت شدید هیدرولیک و پنوماتیک است.
سیستم‌های پنوماتیک خودرو از انعطاف‌پذیری و سطح ایمنی بالاتری نسبت به انواع هیدرولیکی برخوردار هستند. با وجود این مزایا، هزینه کمتری نیز دارند. تولید آلودگی‌های زیست‌محیطی در سیستم‌های پنوماتیک بسیار ناچیز است و فناوری سالم‌تری برای محیط زیست محسوب می‌شوند.
در بخش طراحی، سیستم‌های پنوماتیک ساده‌تر از هیدرولیک هستند. این امر سبب کاهش تعمیر و نگهداری اجزای پنوماتیکی خودرو می‌شود. همچنین طراحی ساده، هزینه پایین‌تر سیستم‌های پنوماتیک را به دنبال دارد.
سیستم‌های پنوماتیک خودرو نسبت به انواع هیدرولیک قابل حمل‌ و سبک‌تر بوده و نصب آنها نیز آسان‌تر است. همچنین پنوماتیک قابل اعتماد است و برای راه‌اندازی آن نیازی به پرداخت هزینه‌های بالا وجود ندارد.
قطعات مورد استفاده در فناوری پنوماتیک نسبت به هیدرولیک کم‌تر بوده و همچنین ارزان‌تر هستند. به همین دلیل هزینه‌های عملیاتی پایین‌تری دارند.
برای ذخیره‌سازی هوای فشرده هیچ ظرفی نیاز نیست. در‌واقع اتمسفر اطراف هوا را تأمین می‌کند. هوای به ‌کار رفته در سیستم پنوماتیک برای اینکه مشکلی برای اجزای داخلی به وجود نیاورد، خشک شده و بدون رطوبت است.
ویژگی مهم دیگری که برای کاربرد پنوماتیک در خودرو وجود دارد، افزایش سطح ایمنی است. سیستم‌های هیدرولیک با روغن‌های هیدرولیکی کار می‌کنند، در حالی که سیستم‌های پنوماتیک از هوای فشرده بهره می‌برند. بر همین اساس در سیستم پنوماتیک خطر آتش‌سوزی و انفجار کمتر از هیدرولیک است.

قدرت مورد نیاز جک پنوماتیک در صنعت خودروسازی

یک دلیل برای استفاده از تجهیزات و لوازم پنوماتیک این است که آن‌ها را برای جابه‌جا کردن بارهای سنگین مورد استفاده قرار دهند. در این صورت لازم است که بررسی کنید برای جابه‌جایی آن به چه اندازه نیرویی احتیاج دارید. عدد و یا میزان این نیرو کاملا وابسته به وزنی است که می‌خواهد جابه‌جا شود. و یا این که میزان نیرویی برای ثابت نگهداشتن جسم به آن نیاز است. این میزان نیرو به وزن جسم بستگی دارد و با توجه به آن مشخص می‌شود. سعی کنید قدرت مورد نیاز برای جک پنوماتیک در صنعت خودرو سازی را به صورتی انتخاب کنید که مقدار آن کمی بیشتر از نیاز باشد. در این صورت آسیبی به جک هم وارد نخواهد شد.

توجه داشته باشید که انواع جک‌های پنوماتیک را با توجه به نیازهای گوناگون در هدف‌های مختلف و متنوع برای ماشین سازی استفاده می‌کنند. یک نمونه‌ از جک‌های پرکاربرد و پرقدرت پنوماتیک، جک چهار میل است که عملکرد آن با هوای فشرده شده صورت می‌گیرد. الگوی طراحی جک چهار میل بسیار ساده است و تقریبا همه با این طراحی آشنایی دارید؛ به همین دلیل از قیمت مناسبی هم برخوردار هستند.

انواع جک پنوماتیک

اجزای پنوماتیک ماشین

چندین سیستم پنوماتیک در طراحی خودروهای نوین به کار می‌رود، زیرا عملکرد مؤثرتر اجزای پنوماتیکی نسبت به گزینه‌های هیدرولیکی به اثبات رسیده است. برخی از اجزای جک پنوماتیک ماشین شامل موارد زیر است:
تنظیم‌کننده‌های فشار، سنسورها و سوئیچ‌ها
کمپرسورهای سیستم HVAC
سیستم‌های ترمز
پمپ‌های خلأ
سیستم تعلیق بادی (Air suspenseons)
عملگرها (Actuators)
سیلندرها
امکان مواجه شدن سیستم پنوماتیک خودرو با خطا یا نقص‌هایی وجود دارد. از مهم‌ترین موارد خطا در سیستم‌های پنوماتیک می‌توان به خرابی قفل درب، اختلال در تنظیم صندلی، مشکل باز شدن اتوماتیک صندوق عقب و خرابی سیستم تعلیق هوا اشاره کرد.
در صورت مواجه شدن با مشکل در هر یک از سیستم‌های پنوماتیکی ماشین، لازم است فوراً به تعمیرکاران متخصص مراجعه کنید. برخی از سیستم‌های پنوماتیک خودرو شکل‌دهنده ویژگی‌های ایمنی مهم خودرو هستند؛ بنابراین بسیار مهم است که مشکلات آن را جدی گرفته و برای تعمیر آن توسط افراد متخصص اقدام نمایید.

معایب و مزایای جک پنوماتیک ماشین

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های جک پنوماتیک ماشین این است که با استفاده از آن می‌توان ارتفاع خودرو را به اندازه‌های مختلف تنظیم کرد. با استفاده از این حالت به جای فنرهای عادی ماشین، بالن‌های مستحکمی استفاده می‌شود که فشار باد آن‌ها از طریق کمپرسورها زیاد و یا کم می‌شود. در حقیقت وجود سیستم پنوماتیک در ماشین منجر به لذت بیشتر در رانندگی هم می‌شود؛ یعنی رانندگی نرم‌تری را تجربه خواهید کرد.

مزیت دیگر خودروهای مجهز به این سیستم‌ها این است که زیبایی خاص و جوان پسندی دارند که تمام جوانان را شیفته خود می‌کنند. مزایای دیگر آن این است که گازهای فشرده داخل آن با محیط زیست سازگار هستند و سرعت انتقال نیرو در آن نسبت به سیستم هیدرولیک بسیار بالاتر است.

و اما معایب این سیستم‌ها این است که در صورت احتمال برخورد با زمین وجود دارد. توجه کنید که در بسیاری از خودروها همانند بی ام و و یا سایر خودروها که مجهز به این سیستم هستند را با استفاده از گوشی هوشمند می‌توان مدیریت کرد، اما باز هم احتمال برخورد آن‌ها با زمین وجود دارد. خودروها پیشرفته معمولا به صورت خودکار ارتفاعی که دارند قابل تنظیم است اما باز هم خیابان‌هایی وجود دارد که نقطه ضعف آن‌ها باشد. توجه کنید که نصب این سیستم‌ها روی خودروهایی همچون پارس، ایراد کار را بسیار بالا خواهد برد.

یکی دیگر از جک‌های پنوماتیک پرکاربرد جک قلمی است که می‌توان آن را برای جابه‌جایی اجسام مورد استفاده قرار داد. در واقع جک قلمی هم در برندهای مختلفی روانه بازار می‌شود که شما باید بهترین را انتخاب کنید تا عملکرد مناسبی از آن مشاهده کنید.

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

مشاهده انواع جک چهارمیل

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

خرید جک پنوماتیک ماشین
سخن نهایی

پنوماتیک در خودرو همچنان کاربرد رو به رشدی دارد. به‌گونه‌ای که کاربرد این سیستم را می‌توان در بسیاری از خودروهای لوکس امروزی مشاهده کرد. بر اساس اظهار نظر بسیاری از متخصصین طراحی، ساخت و تعمیر خودرو، بازدهی و عملکرد سیستم‌ها و اجزای پنوماتیکی بسیار خوب است. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، ایجاد اختلال یا خرابی در اجزای پنوماتیک خودرو امکان‌پذیر است. با این حال تعمیر و نگهداری این اجزا از هزینه‌های مقرون به صرفه‌ای برخوردار است. علاوه بر این بخش‌های پنوماتیکی خودرو دارای عمری طولانی بوده و به‌سادگی دچار اختلال و خرابی نمی‌شوند. پنو صنعت یکی از معتبرترین فروشگاه‌های عرضه کننده جک‌های هیدرولیک و پنوماتیک است و با اطمینان خاطر می‌توانید محصول مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

ارتباط با پنوصنعت

02133111393

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

انتشار در تاریخ 1401/06/14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *