تعمیر جک پنوماتیک

کلی‌ترین بخش یک دستگاه پنوماتیکی در اصل قسمت جک پنوماتیک است. ساختار اصلی جک پنوماتیک دارای بدنه، پیستون، پکینگ و انواع گوناگون اتصالات است و در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. از انواع جک‌های پنوماتیک می‌توان به جک قلمی، جک کامپکت، جک چهار میل، جک تلسکوپی و… اشاره نمود. تعمیر جک پنوماتیک به‌طورکلی کاری تخصصی و سخت است که باید به‌وسیله‌ی افراد ماهر و متخصص در این زمینه انجام شود. اگر تعمیر جک پنوماتیک توسط افراد ناآگاه انجام شود، ممکن است در آینده آسیب‌های جدی به جک پنوماتیک وارد شود و همچنین در صورت اشتباه بستن درب جک پنوماتیک، ممکن است سبب نشتی هوا در جک شود.

بیشترین علت‌های خرابی جک پنوماتیک، جک کامپکت، جک چهار میل، جک قلمی و… در ارتباط با نشتی باد از سمت بخش سیلندر است؛ این نشتی در انواع جک پنوماتیک ممکن است خیلی کم یا ناچیز به نظر برسد، ولی همین مورد می‌تواند سبب افت فشار باد در سیلندر جک و کاهش قدرت جک شود. آسیب دیگر که ممکن است برای جک پنوماتیک اتفاق بیفتد، گیرپاژ کردن جک است، به این نحو که جک پنوماتیک با نیروی باد دیگر باز و بسته نخواهد شد و اساساً در جای خود حرکت نمی‌کند.

بهترین و باکیفیت‌ترین جک قلمی را از پنوصنعت بخواهید.

تعمیر جک پنوماتیکی

علت خرابی جک پنوماتیک

افراد به‌طور معمول برای تعمیر جک‌های پنوماتیک در گام نخست باید با علت‌های خرابی جک پنوماتیک آشنا شوند. اصلی‌ترین نوع خرابی این نوع جک معمولاً مربوط به نشت باد و گیرپاژ کردن جک است. این آسیب‌ها عموماً به علت استفاده نکردن از واحد مراقبت و یا مشکل‌ساز بودن واحد مراقبت صورت می‌گیرد. به‌صورت کلی انواع علت‌های خرابی جک پنوماتیک به‌صورت زیر است:
گردوخاک زیاد، نفوذ آب، خشک شدن بیش‌ازحد هوا، ضربه خوردن سیلندر، فشار زیاد و…

گردوخاک زیاد

یکی از وظایف اصلی واحد مراقبت جک پنوماتیک در کل تمیز کردن هوای ورودی به دستگاه پنوماتیک است. درصورتی‌که جک پنوماتیک یا جک قلمی شامل واحد مراقبت نباشد یا فیلتر درون جک پس از مدتی فعالیت کثیف شود، پلیسه یا گرد و خاک وارد دستگاه پنوماتیک خواهد شد و در آخر وارد قسمت داخلی جک پنوماتیک می‌شود. گردوخاک زیاد در درون این نوع جک بعد از مدت‌ زمان طولانی سبب آسیب به قطعات درونی جک خواهد شد. گردوغبار زیاد یا حتی یک پلیسه بسیار کوچک که با چشم به‌سختی مشاهده می‌شود، نیز می‌تواند با فشار باد زیاد یا کم سبب پاره شدن اورینگ‌ها و یا خط افتادن روی بدنه داخلی سیلندر شود.

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

مشاهده انواع جک چهارمیل

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

اجزای جک پنوماتیکی

نفوذ آب به داخل جک پنوماتیک

از سایر وظایف اصلی واحد مراقبت جک پنوماتیک می‌توان به گرفتن رطوبت هوای وارد شده به دستگاه اشاره کرد. هوای واردشده به جک اگر مرطوب باشد و یا آب به درون جک هدایت شود، تعمیر جک پنوماتیک امری بسیار سخت و طاقت‌ فرسا خواهد بود؛ زیرا ممکن است وارد شدن آب در آینده سبب زنگ‌زدگی اجزای مختلف سیلندر این نوع جک شود. نفوذ آب در اصل می‌تواند باعث هزینه‌های بسیار زیادی شود.

خشک بودن بیش‌ از حد هوا

در انواع جک پنوماتیک منظور از خشک بودن بیش از حد هوا در اصل به چرب نبودن هوای ورودی به سیستم اشاره می‌کند و در اینجا وجود آب باعث خشک شدن نخواهد شد. اگر هوای ورودی به دستگاه پنوماتیک چرب نباشد، در آینده سبب روی‌هم کار کردن قطعات به شکل خشک خواهد شد و پس از گذشت زمان نیز به علت اصطکاک تشکیل‌شده، کلیه قطعه‌های لاستیکی درون جک ترک می‌خورد؛ برای رفع این مشکل باید هوای واردشده به جک ازلحاظ چرب بودن بررسی شود و این کار را می‌توان توسط واحد مراقبت انجام داد.

جک پنوماتیک

ضربه خوردن به سیلندر

در تعمیر جک پنوماتیک تنها موردی که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن را انجام داد، ضربه خوردن به سیلندر جک پنوماتیک است. انواع گوناگون ضربات به سیلندر جک ممکن است در اثر مواردی مثل ناشی بودن اپراتور، بستن جک در مکانی نامناسب و بد و یا جابه‌جایی جک ایجاد شود. ضربه محکم به بدنه‌ی اصلی سیلندر در اصل سبب تشکیل یک فرورفتگی عمیق بر روی سیلندر می‌شود و بدنه دارای سطح صاف و شفاف نیز از بین خواهد رفت. وجود مشکل ضربه خوردن به سیلندر اساساً سبب گیرپاژ شدن جک شده و جک پنوماتیک به شکل پله‌ای حرکت می‌کند و این شیوه‌ی حرکت نیز می‌تواند سبب وجود انواع آسیب‌ها در جک شود.

فشار زیاد

افراد در موقع خرید جک‌های پنوماتیکی اساساً باید به حداکثر فشار کاری این نوع جک‌ها توجه ویژه‌ای نمایند. فشار کاری جک پنوماتیک معمولاً عددی میان 8 تا 12 بار خواهد بود و این مورد نیز بر روی بدنه جک درج می‌شود. اگر میزان فشار وارده به جک پنوماتیک از سمت کمپرسور بیشتر از حداکثر فشار جک باشد (برای نمونه روی جک عدد 8 بار درج شود ولی 12 بار فشار وارد جک شده باشد) سبب ترک خوردن یا آسیب دیدن قطعه‌های درونی جک خواهد شد.

قسمت‌های معیوب جک پنوماتیک

به‌طورکلی بعد از متوجه شدن علت‌های خرابی جک پنوماتیک اکنون باید مشخص شود که کدام بخش از این نوع جک معیوب شده و نیاز به تعمیر اساسی خواهد داشت. در بخش زیر به قسمت‌های معیوب جک پنوماتیک اشاره خواهد شد:

💠 اگر درون جک بیش‌ازحد گردوخاک وارد شده باشد، باید گردگیرهای این نوع جک که غالباً بر روی پیستون بوده، تعمیر شود.

💠 اگر هوای اطراف جک‌ها خشک باشند، بعد از مدتی کار می‌کنند و احتمالاً در آینده پکینگ‌های این نوع جک‌ها ترک خواهند خورد.

💠 اگر درون جک پنوماتیکی آب نفوذ کند، باید کلیه قسمت‌های جک دمونتاژ شود و بر روی بخش‌های زنگ‌زده فرایند پاک‌سازی انجام شود.

💠 اگر به سیلندر جک ضربه‌ای وارد شود، بعد از مدتی جک به تراشکاری نیاز دارد و در ضمن در این حالت ۹۵ درصد جک‌ها تعمیر نمی‌شود.

💠 اگر به جک پنوماتیک فشار زیادی وارد شود، برای تعمیر جک پنوماتیک باید کلیه‌ی قطعه‌های درونی جک کنترل شود. (برای تعیین بخش‌های ترک‌خورده از بخش‌های ترک نخورده)

نحوه تعمیر جک پنوماتیکی

عیب‌یابی

به‌طورمعمول برای یافتن عیب‌های جک پنوماتیک که به شکل نشتی (فیزیکی) بوده و با چشم قابل مشاهده نیست، یک‌راه حل ساده و خلاقانه وجود خواهد داشت؛ جک پنوماتیک به باد متصل شده و سپس یک‌طرف جک تحت فشار گذاشته شود. اگر جک موردنظر دارای سایز کوچکی باشد، می‌توان جک را درون یک ظرف آب برای مدت‌زمان کوتاهی (۳۰ ثانیه) گذاشت و اگر جک مدنظر دارای اندازه بزرگ بود، می‌توان مقداری آب بر روی نقاط گوناگون جک ریخت؛ اگر جک پنوماتیک دارای نشتی باشد، آب نیز در محل نشتی حباب تولید می‌کند و به‌سادگی مکان خرابی تعیین خواهد می‌شود.

سخن نهایی

ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله «تعمیر جک پنوماتیک» همراهی نمودید؛ پنوصنعت با اغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید.

 

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

ارتباط با پنوصنعت

02133111393

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

به‌روز رسانی در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *