شیر برقی پالسی

شیر برقی پالسی به‌طورکلی نوع مخصوصی از شیر برقی است که امروزه بیشتر در حوزه‌های صنعتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. فرآیند اصلی شیر برق پالسی عموماً همانند شیر برقی پنوماتیک، شیر برقی، شیر برقی ۲-۲، شیر برقی تایمر دار و… بوده و برای کنترل کردن جریان‌های سیال در خط لوله از یک آهن‌ربای مغناطیسی قوی یا همان سلونوئید استفاده خواهد شد.

کاربرد و مزیت شیرهای برقی پالسی در مقایسه با سایر شیرهای پنوماتیک، مکانیکی، دستی و… غالباً در ارتباط با شیوه‌های ارزیابی و کنترل آن‌ها است. شیر برقی پالسی از مسافت‌های دور نیز قابل استفاده بوده و همچنین افت فشار بسیار کمی در سیستم ایجاد خواهد کرد. امروزه از انواع مختلف شیرهای برقی پالسی در وسایل و صنایع گوناگون مانند صنایع تهویۀ هوای مطبوع و دستگاه‌های فیلتراسیون استفاده می‌شود و شیر برقی پالسی به‌صورت کلی از چند قسمت گوناگون تشکیل می‌شود؛ قسمت بالایی شیر برقی پالسی، اساساً هستۀ مرکزی شیر معرفی می‌شود و نقش کنترل‌کننده را در انجام خواهد داد.

در ساختمان هستۀ مرکزی شیر برقی پالسی از یک آهن‌ربای الکترومغناطیسی استفاده شده و این نوع آهن‌ربا از یک سیم‌پیچ بلند به همراه یک هسته‌ی فلزی تولید می‌شود. شیرهای برقی پالسی به کمک یک کنترلر کنترل می‌شوند و هنگامی‌که جریان‌های سیال ایجاد می‌شود، با کنترل نمودن شدت‌جریان‌های خروجی سیال، سیگنالی‌هایی به کنترلر فرستاده خواهند شد. شیر برقی پالسی همچنین به شیر برقی دیافراگمی معروف است با این فرق که در ساختمان شیر برقی دیافراگمی به‌جای فنر، پیستون و … از یک دیافراگم استفاده خواهد شد.

انواع شیر برقی پالسی

بهترین و باکیفیت‌ترین شیر برقی را از پنوصنعت بخواهید.

ساختمان شیر برقی پالسی

انواع شیرهای برقی پالسی ازنظر ساختمان اصلی و کاربرد دارای شباهت‌های بسیاری هستند. شیرهای برقی پالسی اساساً از سه جزء کلی بدنه شیر، دیافراگم و کنترلر شیر یا سلونوئید تشکیل می‌شوند. بیشتر شیرهای برقی پالسی در حالت بسته یا NC طراحی و تولید خواهند شد.

هنگامی‌که شدت‌جریان الکترونیکی ابتدایی در شیر برقی پالسی به صفر برسد، شیر برقی پالسی کاملاً در حالت بسته است و موقعی که جریان الکترونیکی در این نوع شیر برقی برقرار شود، هستۀ سلونوئید به شکل یک آهن‌ربای مغناطیسی تبدیل خواهد شد و دریچه‌ی دیافراگم به آهستگی بازشده و درنتیجه جریان سیال در خط لوله تشکیل می‌شود.

با زیادتر شدن شدت‌جریان الکترونیکی در شیر برقی پالسی، دریچه دیافراگم به‌طورکلی بیشتر بازخواهد شد و با رسیدن به حدنصاب مشخص‌شده برای شیر برقی پالسی، این دریچه به شکل کامل باز می‌شود؛ برای بسته شدن شیر برق پالسی کافی است تا جریان‌های الکترونیکی ورودی به شیر برق پالسی قطع شود.

بهترین و باکیفیت‌ترین تجهیزات پنوماتیک را از پنوصنعت بخواهید.

مشخصات شیر برقی پالسی فلزی

کاربرد شیر برقی پالسی

افراد از شیرهای برقی پالسی عموماً در شرایط خاص و ویژه‌ای استفاده می‌کنند و کلی‌ترین و مهم‌ترین کاربرد شیر برق پالسی در هنگامی است که افراد بخواهند از یک سیال سمی و بسیار خطرناک در خط لوله عبور کنند؛ در چنین شرایطی نشت کردن سیال در مکان نیز می‌تواند بسیار خطرناک باشد و به همین دلیل باید از شیر برقی پالسی در این زمینه استفاده نمود.
شیر برق پالسی خیلی سریع می‌تواند به دستگاه‌های کنترلی پاسخ مثبت دهد و همچنین هیچ‌گونه مشکل یا نشتی در این نوع شیر وجود ندارد. از کاربردهای اصلی شیر برقی پالسی می‌توان به طراحی دستگاه‌ها و سیستم‌های تهویۀ هوای مطبوع اشاره کرد.

در بیشتر حوزه‌های صنعتی از سیستم‌های تهویه هوا برای تمیز کردن یا پاکسازی هوای ورودی به فرایندهای صنعتی استفاده می‌کنند. این نوع از دستگاه‌های تهویه هوا غالباً باگذشت زمان توسط ذرات آلوده معلق و انواع گوناگون گردوغبارها مسدود می‌شوند و در اصلاح کارایی خود را از دست خواهند داد.

در چنین مواردی لازم بوده تا افراد از سازوکار معینی برای پاکسازی فیلترهای این دستگاه استفاده نمایند. شیر برقی پالسی معمولاً در طیف‌های گوناگونی از عملکردهای فشار، خروجی‌ها، اتصالات، کوپلینگ ها، انواع گوناگون سیم‌پیچ و… در دسترس است.

از ویژگی شیر برقی پالسی به‌طور عمده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- این نوع شیر برقی قابلیت کارکرد در دستگاه‌های تبرید مختلف را دارا است.

۲- شیر برقی پالسی قابلیت کاربرد در سیکل‌های فرکانس بالا را برای حفظ دمای تنظیم‌شده را دارد.

۳- نحوه عملکرد این نوع شیر برقی اساساً با توجه به مدل شیر به دو شکل تک‌سویه و پیستونی است.

شیر برقی پالسی فلزی

مزایا و معایب شیر برقی پالسی

شیرهای برقی پالسی به‌طورکلی دارای یک سری از مزیت‌های کلی هستند و از مهم‌ترین مزایای شیر برقی پالسی می‌توان به‌سرعت پاسخگویی بسیار خوب این نوع شیر برقی به تغییرات جریان اشاره نمود. در موقعی که انواع مشکلات و یا کاهش فشاری در خط لوله به وجود می‌آید، شیر برقی پالسی به‌سرعت با شناسایی مشکلات به وجود آمده به شیر کنترل دستور می‌دهد تا باز یا بسته شود.

 سرعت پاسخ شیر برقی پالسی در هر یک از شیر کنترل‌ها و به‌خصوص سلونوئید متفاوت خواهد بود. در میان انواع شیر برقی موجود در بازار، شیر برقی مدل پالسی نسبت به دستورات ارسالی سریع‌تر فعالیت می‌کند. از دیگر مزیت‌های شیر برقی پالسی می‌توان به کاهش افت فشار سیالات بعد از رد شدن از شیر برقی و جلوگیری از نشت سیال اشاره نمود.

سخن نهایی

 عیب اصلی شیر برقی پالسی، مشکل نشتی جریان سیال اس؛ با اینکه در شکل و طراحی این نوع شیر تلاش شده است تا شیر برقی پالسی با ایمنی کامل ساخته شود، اما هم چنان امکان نشت سیال براثر آسیب دیدن شیر برقی پالسی و همچنین فرسودگی وجود خواهد داشت. پنوصنعت با اغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید.

 

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

ارتباط با پنوصنعت

02133111393

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

به‌روز رسانی در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *